شبکه افق سیما در روز ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۳ پخش آنونس برنامه‌های خود را در ایستگاه الوند، فرستنده سوم تهران، فرکانس ۵۷۸، به عنوان شبکه ۲۲ آغاز کرد. پخش آزمایشی برنامه‌های این شبکه، همزمان با حلول ماه رمضان ۱۳۹۳ آغاز شد. شبکه افق در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۹۳ طی ویژه برنامه‌ای که از ساعت ۱۷ آغاز و ساعت ۲۳ پایان یافت، همزمان با اذان مغرب به افق تهران به صورت رسمی افتتاح شد.

«افق»  شبکه‌ایست با هدف آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی در حوزه فرهنگ، سیاست و اجتماع با گرایش به مسائل عقیدتی و انقلابی و نیز توسعه تفکر و اندیشه کارآمدی نظام اسلامی.

آنچه قرار است افق را متمایز از دیگر شبکه‌های سیما کند، پرداخت صرف به مباحثی است که در مسیر قطار انقلاب دارای اولویت هستند و نیز سرعت و دقت در برنامه‌سازی با موضوعات روز و همه اینها با تأسی به شعارهای سال مشخص شده توسط رهبر معظم انقلاب، عزمی راسخ که در سایه مدیریت جهادی می‌تواند راهگشای استفاده از ظرفیت‌های بالقوه داخلی باشد و بسیج‌وار، حرکت خدامحورانه و خداباورانه‌ای همچون دفاع مقدس را در عرصه جنگ نرم نیز محقق سازد.

از جمله برنامه‌هایی که اخیراً از شبکه افق سیما پخش شده‌اند و با استقبال خوبی هم مواجه شده‌اند می‌توان به «داستان وهابیت»، «نیمه پنهان ماه»، «تکفیری‌ها» و «شاهد عینی»، «فیروزه»، «قیام صحرا»، «چهارسوق» ، «عصر خمینی» اشاره کرد که با توجه به موضوعات که مورد بحث قرار داده بودند، تازگی خاصی هم برای مخاطبان داشتند.

پخش سریال‌های ایرانی و خارجی بخش دیگری از ساعات پخش شبکه افق را تشکیل می‌دهد؛ سریال‌هایی همچون «رقص پرواز»، «قلب‌های شکسته»، «مستند ـ مسابقه فرمانده» و «نیل در خون» که البته همه آنها با هدف‌گذاری اولیه و در راستای سیاست‌های اجرایی شبکه انتخاب می‌شوند.
 همچنین مجموعه «ملازمان حرم» که  کاری از تلویزیون اینترنتی نصر، درباره شهدای مدافع حرم است و برای بهتر شناساندن آنها به مخاطب، به سراغ نزدیک ترین افراد به آنها می رود ،در کنداکتور هفتگی شبکه افق قرار گرفته و پنجشنبه ها ساعت 21 از این شبکه پخش می شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه افق، مجموعه «ملازمان حرم» به گفت وگوی شهره پیرانی همسر شهید رضایی نژاد با همسران شهدای مدافع حرم اختصاص دارد.

در هر قسمت خانم پیرانی که خود همسر یکی از شهدای هسته ای کشورمان است به سراغ همسر یکی از شهدای مدافع حرم می رود و با آنها در مورد خاطراتی از زندگی مشترکشان گفت وگو می کند.